Echografie

fysiotherapie echografie

In de praktijk beschikken we over een echografie apparaat. Hiermee kunnen wij beelden maken van verschillende onderdelen van het bewegingsapparaat (spieren, pezen, banden, slijmbeurzen, botten en gewrichten). Hierdoor kunnen we diverse aandoeningen, en ook de oorzaken van bepaalde aandoeningen in beeld brengen. Bijvoorbeeld irritaties of verkalkingen van pezen zijn goed te zien met behulp van echografie. Ook hielspoor, spierscheuringen of slijmbeurs ontstekingen zijn te zien. Echografie werkt door middel van geluidsgolven die u niet kan horen.

De therapeuten zijn geschoold in het maken van echo’s. Deze apparaten zijn aangesloten op een computerscherm, waardoor u tijdens een onderzoek zelf ook mee kan kijken. Door dit aanvullende onderzoek is het beter mogelijk om een juiste diagnose te stellen, en u een bijpassende behandeling te geven. Het onderzoek is snel, gemakkelijk, niet oncomfortabel voor u als patiënt en brengt geen extra Fysio-effective echokosten met zich mee. Vervolgens zal de fysiotherapeut de uitslag van het onderzoek met u bespreken, om zo samen een behandelplan op te kunnen stellen.

Naast het diagnosticeren met behulp van echografie, is het mogelijk om het behandeltraject te volgen.

Naast het maken van beelden van het bewegingsapparaat met behulp van de echo, hebben wij ook kleurendoppler-echografie. Deze vorm van echografie wordt gebruikt om de aanwezige bloedstroom te bekijken en beoordelen. Uw bloedvaten worden dan met behulp van de geluidsgolven onderzocht om zo de stroomrichting en snelheid van het bloed in de bloedvaten inzichtelijk te maken.  Zo kunnen eventuele vernauwingen aangetoond worden.